diumenge, 30 de desembre del 2012

‘Cal(l)End(Ye)ar’


O bé, com passa el temps!  En els darrers dies d’un any que acaba ens marquem fites de cara a l’any que comença. Fites assolibles, com és ara l’aprenentatge d’idiomes, i d’altres més difuses, com és ara ‘tenir més temps per a fer això o allò’.

Cadascú s’administra el temps com bonament pot, però anem en compte quan vulguem fixar-nos les fites al calendari a un any vista que anomeni els mesos en una llengua estrangera:

En la majoria de llengües europees, els mesos ‘setembre, octubre, novembre i desembre’ no representen cap problema per aprendre’ls de memòria, donada l’arrel llatina que compartim. Ara bé, aquests mesos que anomeno designen originàriament, cadascun, dos mesos enrera de la seva posició al calendari actual, el gregorià.

Si el ‘setembre’ (set, septem en llatí) ocupa el novè lloc en les nostres agendes anuals i el ‘desembre’ (deu, decem en llatí), el dotzè lloc... d’on prové aquesta ‘moguda’? D’un escriba distret en temps dels romans que es va absentar dos mesos de vacances...?!

Cal dir que el primitiu calendari romà de deu mesos començava l’any amb el mes de ‘març’ (Martius, en honor a Mart, déu de les batalles), seguia amb Aprilis (abril, mes de l’obertura, dels brots de la vegetació), Maius (maig, o mes del creixement o de la veneració a la gent gran), Junius (juny, o mes dels joves, dels júniors o de la veneració a Juno, deessa de la florida i de les unions legítimes), continuava amb Quinctilis (juliol, rebatejat Julius per ser el mes del naixement de l’emperador romà Juli Cèsar), Sextilis (agost, rebatejat Augustus en honor al també emperador Octavi August) i a partir d’aquí, de setembre a desembre, ja ens és conegut.

Caram, ens en falten dos, de mesos! Sembla ser que en aquest bloc de lingüística també hi caben les matemàtiques: ‘gener’ i ‘febrer’ van ser afegits com als dos últims mesos de l’any per voluntat de Juli Cèsar en vida (calendari julià) i estaven consagrats al deu Janus (Januarius, gener), custodi dels portals, dels inicis, d’entrades i sortides i a Februarius, del llatí februare, purificar. Va ser Octavi August qui més tard va establir que el calendari julià comencés efectivament amb el mes de ‘gener’, i no de ‘març’. Així administraven el temps els romans i, a partir del segle XVI quan entrà en vigor el calendari gregorià, així ho fem oficialment els ciutadans europeus.

Badada lingüística al llarg dels segles? No.
Fruit dels cicles del Sol i la Lluna sobre les vides humanes i llurs veneracions mitològiques? Més aviat sí. De totes formes, sóc partidària de les fites assolibles.

 

 

‘Cal(l)End(Ye)ar’

 


O bien, ¡cómo pasa el tiempo! En los últimos días de un año que termina nos marcamos retos de cara al año que empieza. Retos alcanzables, como el aprendizaje de idiomas, y otros retos más difusos, como ‘tener más tiempo para hacer esto o aquello’.

Cada cual se administra el tiempo como buenamente puede, pero vayamos con cuidado cuando queramos marcarnos los retos en el calendario a un año vista en que se nombren los meses en una lengua extranjera:

En la mayoría de lenguas europeas, los meses ‘septiembre, octubre, noviembre y diciembre’ no representan ningún problema para aprenderlos de memoria, dada la raíz latina que compartimos. Ahora bien, estos meses que nombro designan originariamente, cada uno de ellos, dos meses atrás de su  posición en el calendario actual, el gregoriano.

Si ‘septiembre’ (siete, septem en latín) ocupa el noveno lugar en nuestras agendas anuales y ‘diciembre’ (diez, decem en latín), el doceavo lugar... ¿de dónde proviene esta ‘movida’? ¡¿De un escribano distraído en tiempo de los romanos que se ausentó dos meses de vacaciones...?!

Cabe decir que el primitivo calendario romano de diez meses comenzaba el año con el mes de ‘marzo’ (Martius, en honor a Marte, dios de las batallas), seguía con Aprilis (abril, mes de la apertura, de los brotes de la vegetación), Maius (mayo, o mes del crecimiento o de la veneración a los mayores), Junius (junio, o mes de los jóvenes, de los júniors o de la veneración a Juno, diosa del florecimiento y de las uniones legítimas), continuaba con Quinctilis (julio, rebautizado Julius por ser el mes del nacimiento del emperador romano Julio César), Sextilis (agosto, rebautizado Augustus en honor al también emperador Octavio Augusto) y a partir de aquí, de septiembre a diciembre, ya nos es conocido.

¡Caramba, nos faltan dos meses! Parece ser que en este blog de lingüística también caben las matemáticas: ‘enero’ y ‘febrero’ fueron añadidos como los dos últimos meses del año por voluntad de Julio César en vida (calendario juliano) y estaban consagrados al dios Janus (Januarius, enero), custodio de los portales, de los inicios, de entradas y salidas y a Februarius, del latín februare, purificar. Fue Octavio Augusto quien más tarde estableció que el calendario juliano comenzara efectivamente con el mes de ‘enero’, y no de ‘marzo’. Así administraban el tiempo los romanos y, a partir del siglo XVI, cuando entró en vigor el calendario gregoriano, así lo hacemos oficialmente los ciudadanos europeos.

¿Pifia lingüística a lo largo de los siglos? No.
¿Fruto de los ciclos del Sol y la Luna sobre las vidas humanas y sus veneraciones mitológicas? Más bien sí. De todas formas, soy partidaria de los retos alcanzables.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada